تاچ و ال سی دی شامل چه قطعاتی است؟

از لحاظ تئوری، مونتاژ یا اسمبلی ال سی‌دی نمایشگر گوشی از چهار قطعه تشکیل شده است؛ شیشه یا گلس جلویی، دیجیتایزر یا تاچ اسکرین گوشی (شامل کابل فلت نیز می‌باشد)، ال سی‌دی (دارای کابل فلت است)، صفحه نور پس زمینه و قاب تاچ اسکرین صفحه شیشه‌ای جلویی مسئولیت محافظت، مشاهده و عملکرد صفحه نمایش گوشی شما را برعهده دارد. تاچ اسکرین یا صفحه تاچ، لایه شفاف بسیار نازکی است که بین ال سی دی و شیشه یا گلس جلوی گوشی قرار می‌گیرد. این قطعه‌ای است که لمس شما را احساس می‌کند و به عملیات کلیک کردن، زوم کردن و انتخاب کردن روی گوشی پاسخ می‌دهد.

قطعه یا ورق ال سی‌دی نیز برای کیفیت صفحه نمایش و واکنش به لمس مهم است و این همان چیزی است که موقع نگاه کردن به گوشی مشاهده می‌کنید.

از کجا بفهمیم تاچ شکسته یا ال سی دی؟

1) گلس تاچ ال سی‌دی:

اگر فقط شیشه یا گلس تاچ و ال سی‌دی گوشی شما آسیب دیده باشد، آنگاه روی تاچ و عملکرد صفحه نمایش شما تاثیری نمی‌گذارد مگر در برخی مواقع روی چند نقطه‌ای که گوشی ترک خورده است. هنگامی که گوشی از دست‌تان می‌افتد و ترک بر می‌دارد شکستن گلس آن نسبت به حالت‌های بعدی خوشبینانه‌ترین حالت است که می‌توان گفت تعویض کم هزینه‌تر می‌شود.

آیا تعویض گلس کار درستی است؟

معمولا کاربران گوشی‌های موبایل برای اینکه هزینه کم‌تری پرداخت کنند، تعویض گلس را به جای تعویض تاچ ال‌سی‌دی انتخاب می‌کنند. در واقع تنها مزیت این نوع تعمیرات فقط در همین مورد خلاصه می‌شود. متاسفانه تعویض گلس با توجه به ریسک بالایی که دارد یک کار اصولی محسوب نمی‌شود. گزارشات بسیاری از جانب کاربرانی که دست به تعویض گلس زده‌اند به ما رسیده مبنی بر اینکه تاچ ال‌سی‌دی پس از تعویض گلس از کیفیت خوبی برخوردار نیست. یا این نوع تاچ ال‌سی‌دی‌ها با کوچک‌ترین ضربه دوبار مشکل شکستگی گلس پیدا کرده‌اند. همچنین گزارشاتی از کنده شدن گلس از لبه‌ها به دست ما رسیده است که همه‌ی این‌ها نشان از عدم کارایی این نوع تعمیرات در دراز مدت دارد. بهترین شیوه جهت برطرف کردن مشکل شکست گلس گوشی‌‌های موبایل تعویض تاچ ال‌سی‌دی تلفن هوشمند شماست. با این وجود تعویض گلس به دلیل به صرفه بودن از نظر اقتصادی هنوز یک انتخاب خوب برای بسیاری از کاربران محسوب می‌شود.

2) شکستن تاچ گوشی موبایل:

تاچ اسکرین، لایه شفافی از پلاستیک است که سیگنال لمس‌ها را می‌خواند و آن را به واحد پردازشگر منتقل می‌کند.

اگر تاچ گوشی شما شکسته باشد، عملکرد لمسی گوشی از کار می‌افتد، اما هنوز هم می‌توانید ببینید چه چیزی روی صفحه نمایش در حال اتفاق افتادن است و نمایشگر گوشی معمولا همچنان بایستی نرمال کار کند.

3)شکستن ال سی دی گوشی

زمانی که ال سی‌دی LCD می‌شکند، پانل صفحه نمایش دارای لکه‌های تیره یا ترک‌های تار عنکوبتی یا هر دو است و ممکن است دیگر چیزی روی صفحه نمایش خود نتوانید مشاهده کنید. اگر صفحه نمایش گوشی موبایل دارای خطوطی در داخل خود باشد و یا ظاهری شبیه ریختن جوهر دارد پس به احتمال زیاد ال سی دی آن شکسته است. بسیاری از مشتریان دارای گوشی‌های ال سی‌دی شکسته، وجود جوهر را درون صفحه نمایش‌های گوشی خود گزارش کرده‌اند.

وضعیت دیگری نیز وجود دارد که شما هنوز می‌توانید تصاویر را با یک ال سی‌دی خراب مشاهده کنید اما صفحه آن بسیار تاریک است.

از آن‌جایی که ال سی‌دی زیر گلس و تاچ قرار گرفته اگر افتادن گوشی‌تان منجر به شکستن و خراب شدن ال سی‌دی و یا شاید خراب شدن هم گلس و هم تاچ شود در هر حالت از آن جایی که ال سی دی شکسته است باید کل قطعات تاچ و ال سی دی تعوض شود.

4) تغییر رنگ تاچ ال‌سی‌دی:

در برخی از گوشی‌های موبایل ممکن است به دلیل ضربه خوردن یا تحت فشار بودن گوشی، با تغییر رنگ روبرو شوید. مثلا بارها دیده شده است که بعد از شکستگی گلس گوشی موبایل، برخی از قسمت‌های ال‌سی‌دی سیاه شود یا در مواردی به رنگ بنفش در بیاید. معمولا به دلیل ضربه وارد شده گاز موجود در تاچ ال‌سی‌دی به بیرون نشت پیدا می‌کند و این موضوع باعث می‌شود کم‌کم این گاز کل صفحه را فرا بگیرد و در نهایت طی چندساعت تا حداکثر چند روز کل تاچ ال‌سی‌دی شما بنفش و سپس سیاه شود. اگر با چنین موردی روبرو شدید متاسفانه باید تاچ ال‌سی‌دی خود را به طور کامل تعویض کنید. البته تغییر رنگ فقط به این موارد خلاصه نمی‌شود. در برخی از گوشی‌های موبایل به دلیل استفاده زیاد کاربر یا قرار گرفتن در گرمای بالا ممکن است تاچ ال‌سی‌دی شما به رنگ زرد در بیاید و این موضوع کیفیت تاچ ال‌سی‌دی را پایین میاورد.

تاچ و ال سی دی را جدا ازهم میتوانیم تعویض کنیم؟

گوشی‌های آیفون و سامسونگ را در نظر بگیرید، این‌ها دارای تکنولوژی درون سلولی و برون سلولی برای تولید صفحه نمایش خود هستند که در آن‌ها پانل تاچ و پانل ال سی دی با یک دیگر ادغام می‌شوند.

ما می‌توانیم قاعده کلی این موضوع را از طریق عکس زیر به طور خلاصه شرح دهیم.

بنابراین وقتی این نوع از تاچ یا ال سی‌دی ها بشکنند راه معقولی نیست که صرفا تاچ اسکرین یا ال سی دی را تعویض کنید چرا که ال سی دی و تاچ در این گونه تاچ و ال سی دی ها به همدیگر چسبیده‌اند و برای جدا کردن آن‌ها از یکدیگر به ماشین آلات حرفه‌ای نیاز است. به علاوه این احتمال وجود دارد که با این کار شکستگی بیشتر شود و به ال سی دی آسیب برسد.

ممکن است موقع اسمبل کردن یا باز کردن به ال سی دی زیاد فشار وارد شود و ترک بخورد. در این وضعیت ما توصیه می‌کنیم کل اسمبلی تاچ ال سی دی خود را تعویض کنید.

با این حال، اگر صرفا گلس گوشی‌تان شکسته است این احتمال وجود دارد که بتوانید صرفا شیشه جلوی آن را تعویض کنید.